Adıyaman’ın 70’nci il oluşu üzerinden birkaç gün geçerken, 70 yılda bir arpa boyu yol alınamayan kentteki eğitim öğretim coğrafya ve depremin etkisi ile kentin tozunun üzerine birde kara bulutlar gibi çöküyor.
Adıyaman’da eğitimin her alanında bir öğretim kurumu yer alırken verilen eğitimin ve hedefin ne olduğu hep akıllarda soru işareti bırakmıştır.
Eğitim, her ne kadar çocuğa istedikleri davranışları kazandırma süreci olarak ifade edilse de de pratik olarak uygulanan eğitim öğretim genelde kurum ve kişilere bağlı olarak aşağıdaki gibi olur;
Veli için; çevresindeki çocuklardan daha iyi not almak, daha iyi bir lise-üniversite kazanmak.
Bakanlık için her yıl genel verilerin bir önceki yıldan daha iyi olması demek.
Valilik için; ildeki başarı çıtasını bir önceki yılın üzerine çıkarmak.
Milli Eğitim Müdürlüğü için; il geneli sayısal verileri raporlayıp bir üst amire bildirmek.
Okul müdürleri için; herhangi bir sorun yaşamadan, başıma bir iş gelmeden görevini yerine getirmek.
Öğretmen için; her öğrencinin ayrı bir dünya olduğunu, herkesin özel bir hikayesi olduğu ve bu hikâye yazılırken kendine bir pay çıkarma, biraz da hikâyenin senaristliğini yapıp en büyük payı kapma yarışı olduğu gerçeğini belirttikten sonra; Adıyaman için eğitim nedir sorusunu sormak gerekiyor.
Son yıllarda Adıyaman’ın eğitim başarısını hiç ellilerin altına indiğini görmedik. Bunun nedenlerini burada yazmak çok zaman alacağından sadece sene sonundaki Adıyaman’ın eğitim başarısının eskisinden daha iyi olmayacağını şimdiden öngörüsü öne çıkıyor.
Yapılan eğitimin yanında coğrafyanın Doğu etkisi üzerine birde depremde yerle bir olmuş şehirde ailelerin can kayıplarının yanında, hala konteynerde yaşamaları başarıyı ne kadar yükseltebilir?
Birçok okulda ikili eğitim yapılırken nasıl bir performans beklenebilir?
Adıyaman’ın eğitim başarı sıralamasını öğretmenin daha verimli ve detaylı ders işlemesini, öğrencinin daha kolay öğrenmesini ve sınavlarda seviyesini, velinin kurduğu güzel bir lise-üniversite kazanma hayalini, baskın korkusuyla psikolojileri alt üst olan okul müdürlerinin ve öğretmenlerin motivasyonunu ve en önemlisi de çocukların başarı merdivenlerini tırmanırken onların elinden tutmanız gerekirken engel çıkarılması gibi başlıkların hangisinin sağlanmak istendiği konusunda soru işaretlerini de beraberinde getiriyor.
Yapılacak sınavlar neticesinde sene sonunda başarı sıralamasında Adıyaman eski yıllardan daha kötü olursa, sorumluların her şeyin başladığı yer olan eğitimin düzelmesi için alınacak önlemlerin ne olacağı ise merak konusu.
Hal böyleyken deprem enkazını 2 yıl geçmesine rağmen hala kaldıramayan bir şehrin eğitim enkazını da en az 10 yıl kaldırması beklenemez.